HAN HAR DET LISSOM DIG

Drengekærlighed på lejrturen og bøssekys ved skovsøen. Lasse Nielsen gjorde homoseksualitet til et tema i dansk ungdomsfilm. Panbladet har mødt ham 30 år efter.

Man glemmer aldrig det første kys. Lyset flimrer, og verden begynder at snurre rundt, når mund møder mund.

Tre lange minutter varer scenen, hvor Bo og Kim - de to hovedpersoner i ungdomsfilmen 'Du er ikke alene' - kysser, krammer og kæler med hinanden i lysningen ved en skovsø et sted i Nordsjælland, mens Sebastians bløde stemme på lydsporet synger titelsangen, som blev en landeplage dengang i 1978.Det var det første kys mellem to drenge i nogen dansk spillefilm, og det er stadig den scene, som står stærkest, når man genser filmen.

"'Du er ikke alene' er gået hen og blevet en kultfilm," siger instruktøren Lasse Nielsen med en vis tilfredshed i stemmen. Panbladet har fundet ham på en netcafé, mens han rejser rundt i Asien, til en snak om ham selv og hans banebrydende ungdomsfilm fra 70'erne.

Vi er alle sammen sammen

Lasse Nielsen har aldrig gået på filmskole, men lærer i stedet håndværket som ivrig smalfilmamatør.

"Jeg havde altid været interesseret i film. Helt tilbage til 8 mm-filmen, hvis dukanhuske det, "fortæller han. "Før jeg indspillede min første spillefilm, 'La' os være ', lavede jeg 20-25 film på smalfilm. Der var ingen lyd på, så jeg lærte at fortælle ved at se billeder. "

På seminariet, hvor Lasse Nielsen i begyndelsen af 70'erne læser til fritidspædagog, laver han sin første længere film. "Fordi jeg er ordblind, havde jeg ikke så nemt ved at lave skriftlige opgaver. I stedet valgte jeg at lave en film. Den hed 'Vi er alle sammen sammen'. Den varede omkring en time og fortalte den same historie, som 'La' os være ', men altså på8 mm".

Far til fire all over

Med producenten Steen Herdel i ryggen lykkes det Lasse Nielsen at indspille sin første professionelle spillefilm, 'La' os være '. Da den får premiere i 1975, bliver den en overraskende succes og går for fulde huse i biografen i seks måneder i træk. "På det tidspunkt var der ikke noget, der hed ungdomsfilm. Kun børnefilm. Det var 'Far til fire' og 'Min søsters børn' all over! Detlavede 'La' os være 'om på. Den åbnede op for ungdomsfilmen - 'Mig og Charly', 'Vil du se min smukke navle', 'Johnny Larsen' og alle de der film. Jeg er lidt stolt af, at jeg var med til at åbne den port. "

Romantik på lejrturen

Med inspiration fra bogen 'Fluernes herre' fortæller 'La' os være 'historien om en gruppe børn og unge, som tager af sted på lejrtur til en ubeboet ø, mens pædagogerne strejker. Det starter godt, men idyllen holder ikke længe, og filmen ender i vold og mord.

Et lyspunkt i den ellers dystre historie er en sidehandling om to 12-årige drenge, Bo og Sven H., og deres spirende kærlighed. Forholdet kulminerer i en fin,lillescene, hvor de to kryber sammen under samme dyne i deres hule i skoven og smider underbukserne for næste morgen at vågne i hinandens arme.

"Jeg havde selv den samme erfaring, da jeg var i den alder. Jeg er faktisk glad for, du nævner det, for jeg har en fornemmelse af, at mange stadig tror, at drenge i den alder ikkekanhave noget forhold til hinanden, og det har altid været et problem at skildre I danske film. "


Ikke til at komme udenom

Oplevelsen med 'Måske ku vi' lærer Lasse Nielsen, at hvis han skal have homoseksualitet med i sine film, så skal det ikke være til at komme udenom - og ikke bare være tilstede i korte scener, som kanklippes ud af manuskriptet. Resultatet kender vi: I hans næste film, 'Du er ikke alene', står det klart fra scene nr. 1, at hovedpersonen, den 15-16-årige Bo, er bøsse, og filmen slutter med den famøse kyssescene, hvor han er i lag med Kim, som er søn af forstanderen på den efterskole, hvor handlingen udspiller sig.

De unge skuespillere har ikke selv nogen problemer med filmens kærlighedsscener, husker Lasse Nielsen. "Jeg havde en stor fordel, fordi jeg er pædagog.Jeg havde lært en masse om, hvordan folk er sammen. Vi arbejdede med ungerne I flere uger, så de lærte hinanden godt at kende. Det tror jeg var en stor hjælp. "

Forbudt for børn

'Du er ikke alene' udløser en storm i de danske medier ved premieren i februar 1978. Ikke så meget på grund af filmen selv, som på grund af Statens Filmcensurs afgørelse om at forbyde filmen for børn under 12 - netop den målgruppe, filmen er henvendt til. "Det er interessant at sammenligne slutningerne i 'La' os være 'og' Du er ikke alene '," funderer Lasse Nielsen.

"Den første sluttede med en dreng, der smadrer hovedet på en anden med en sten. Den sidste slutter med to, der kysser. Alle kunne gåindog se den første.Det er åbenbart helt i orden, hvis du smadrer en dreng i hovedet. Men hvis du kysser en anden, så skal det pludselig være forbudt for børn. "

Censuren ender dog med at blive ophævet, og filmen bliver en betydelig succes i biograferne med næsten 250.000 solgte billetter - godt hjulpet på vej af al den opmærksomhed, den offentlige debat har genereret. Ikke overraskende tager mange bøsser filmen til sig. "Jeg fik mange breve fra folk, der fortalte, de også havde følt sådan. Det glædede mig meget, "mindes Lasse Nielsen.

Monday, October 8, 2012

REPORT FROM JAKARTA

On October 4, Lasse Nielsen presented two of his films at Jakarta International Q! Fest – the largest gay film festival in Asia.

The program started with Nielsen’s 8-minute Thai short, LEK AND THE WATERBOY, which was roundly applauded – with a special applause for the main actor, Thanet Putthasorn, who was also present for the screening.

After a Q&A session with Nielsen, 
it was time for a retrospective screening of Nielsen’s ground-breaking 1978 feature, YOU ARE NOT ALONE. This film was warmly received by the Jakarta audience – and the post-screening comments and questions went on for longer than the alotted 30-minutes.

Nielsen promised to return to the Jakarta festival next year with the film he is currently editing, HAPPY BIRTHDAY. This movie should be finished and ready for festivals early next year.

Outside the cinema, several audience members purchased DVD copies of Lasse Nielsen’s 2009 Thai feature, THE STORY OF NET – also starring Thanet Putthasorn.

No comments:

Post a Comment